Syns du det er vanskelig å holde kontroll på hvilke dunker som skal settes frem når? Med appen MinRenovasjon får du full oversikt over tømmedagene, og appen er alltid oppdatert – også i forbindelse med helligdager. 

 

Tømmekalender med varsel

Tømmekalenderen i appen viser datoer for kommende avfallstømming og hvilket avfall som blir hentet når. Det er også mulig å aktivere varsling på et ønsket tidspunkt i forkant (feks kvelden før) slik at appen sier i fra når det er på tide å sette frem dunkene. For at varsling skal fungere er det viktig at du har den nyeste versjonen av MinRenovasjon, og at du er tilkoblet nett på det aktuelle varslingstidspunktet.   

 

Kom i gang med MinRenovasjon på 1-2-3

  1. Last ned appen via App Store eller Google Play. Om du allerede har appen må du oppdatere den til siste versjon. 
  2. Søk opp kommunen din og legg til din adresse eller gårdsnummer/bruksnummer. 
  3. Skru på varsler om du ønsker det. 

 

Har du en slektning som trenger ekstra oppfølging rundt avfallstømmingen, eller passer du huset til en venn som er bortreist? Da kan du enkelt legge inn flere adresser ved behov. 

 

Fordeler med appen

Det er flere fordeler med å ha appen på telefonen din.

  • Har du aktivert varslinger, får du opp varsel på telefonen din på satt tidspunkt. Også om det er endringer på tømmedager i forbindelse med høytider og helligdager
  • Dersom dunken din ikke har blitt tømt kan du bruke appen til å sende oss en melding om dette. Vi svarer vanligvis i løpet av samme dag/første virkedag på hva som har skjedd.
  • Lurer du på hvor nærmeste returpunkt er, er disse lagt inn i appen.
  • Skal du besøke en av våre miljøstasjoner finner du også åpningstidene til miljøstasjonene i appen.
  • Er du usikker på hva som kan kastes i de ulike dunkene? Appen inkluderer også en liten sorteringsguide. 

 

Har appen sluttet å varsle?

Varslinger fra appen kan utebli på grunn av innstillingene på telefonen din. Dette handler i de fleste tilfeller om at appen ikke har fått de tillatelsene som trengs. For å motta varsler må godta varslinger fra appen i innstillingene på telefonen din, og du må sørge for at telefonen er tilkoblet WiFi eller mobildata på det varslingstidspunktet du velger. Alle varsler som er sendt, eller forsøkt sendt, har du full oversikt over i appen under «varslingshistorikk». 

 

Unngå at telefonen legger appen i dvalemodus

For å hindre at batteriet blir fritt for strøm, legger telefonen automatisk appene i dvale. Det betyr at du kanskje ikke får varslinger fra appen. Heldigvis kan du overstyre dette manuelt. Under finner du oppskrift på hvordan du kan overstyre automatisk dvale på appen. Det kan være noe forskjell fra modell til modell, men leter man litt skal man kunne finne innstillingene.

På Samsung-telefoner: Innstillinger – Enhetsvedlikehold – Batteri – Aldri i dvalemodus – Klikk på +-tegnet og legg til Min Renovasjon. 

På Huawei-telefoner: Innstillinger – Batteri – App-innstillinger – finn Min Renovasjon – Deaktiver (la Autostart, Sekundær oppstart og Kjør i bakgrunnen være aktivert)

På iPhone-telefoner: Apple legger ikke apper automatisk i dvale. Dette er noe man kan gjøre innstillinger på når man laster ned appen. Får du ikke varsle, kan du sjekke om du ved et uhell har lagt appen manuelt i dvale. Innstillinger – Varslinger – finn Min Renovasjon – Aktiver Varsling – velg hvilken type varsling du ønsker.

 

Adressen min vises ikke på tømmekalenderen

Har du hatt adressen din i appen, men så er den plutselig borte? 
Særlig når vi har større oppdateringer, kan det være at enkelte opplever at adressen forsvinner. Prøv da følgende:

  1. Sjekk at appen din er oppdatert. Om den ikke er det, oppdater den og sjekk om adressen din vises. Det kan være du må legge inn både kommune og adressen din på nytt. 
  2. Slett appen og legg den inn på nytt. Legg inn kommune og adresse. Husk å sørge for at telefonen ikke legger appen i dvale
  3. Du har prøvd både punkt 1 og 2 , men det nytter ikke. Ta kontakt med oss på HRS, så skal vi se om vi kan finne ut av det. 

Du har ikke hatt adressen din i appen før, men finner heller ikke adressen: 

  1. Appen gjelder kun for de som betaler for renovasjon. Husstander uten renovasjonsgebyr, dukker ikke opp i appen. 
  2. Pass på at du har valgt riktig kommune og skrevet gatenavn/ Gårds- og bruksnummer riktig, og klikk på «søk»-knappen på tastaturet på mobilen for å få opp alternativer
  3. Ta kontakt med HRS, så kan vi sjekke opp mot systemet hvorfor adressen din ikke ligger inne.