
Til alle hytteeiere som betaler renovasjonsgebyr
Publisert 28. juni 2022
Alle eiere av hytte-og fritidseiendom, plikter å ha en hytterenovasjonsordning, jf Renovasjonsforskrift for kommunene til HRS IKS. Vi jobber nå med å få dette etablert i alle eierkommunene våre.
Levering av husholdningsavfall
Vanlig husholdningsavfall fra hytte- og fritidseiendommer leveres på en av våre hytterenovasjonspunkter. Vi jobber med å få etablert nedgravde løsninger, men inntil alle godkjenninger er i orden har vi også noen midlertidige punkter for hytte- og fritidsrenovasjon. På returpunktene sorteres og leveres matavfall, glass- og metallemballasje, papir, plastemballasje* og restavfall. *ikke alle midlertidige returpunkt har mulighet for gjenvinning av plastemballasje, men dette kommer når de nedgravde løsningene er på plass.
Levering av grovavfall
Det skal ikke under noen omstendigheter hensettes avfall ved de oppsatte hytterenovasjonspunktene, der husholdningsavfallet leveres. Alt av grovavfall; det vil si ombruksvarer, farlig avfall, elektrisk avfall, hageavfall, bygg- og rivningsavfall, jernskrap, møbler og større gjenstander skal sorteres og leveres på miljøstasjonene. Avfall som settes ved siden av dunker eller containere på returpunktet forårsaker forsøpling og masse merarbeid. Fugler, vær og vind sprer også dette avfallet utover, hvilket betyr at miljøgifter i avfallet kan medføre alvorlig forurensing.
Hvordan levere grovavfall?
Alle hytte- og fritidsabonnenter som betaler renovasjonsgebyr har levering av 2m3 grovavfall inkludert i renovasjonsgebyret, pr kalenderår. For å levere grovavfall på en av våre miljøstasjoner er du imidlertid nødt til å identifisere at du har betalt renovasjonsavgiften. Dette gjør du ved å laste ned appen MiljøID.
Det er den som får tilsendt det kommunale renovasjonsgebyret/er registrert som eier av eiendommen som må laste ned appen.
Hvordan fungerer appen?
Når du kommer til miljøstasjonen åpner du appen og lar en av våre kundeveiledere scanne QR-koden som du finner under «identifisering» i appen. I appen har du i tillegg full kontroll på hvor mye du har brukt av den inkluderte kvoten din, og hvor mye du har igjen inneværende år.
Noen av de vanligste spørsmålene om appen:
Hvorfor må jeg identifisere meg?
Hvordan får jeg appen ned på mobilen min?
Hvordan deler jeg appen med andre i min familie?
- Velg Hjem i menyen i appen, og trykk på adressen til eiendommen du vil dele tilgang til. Du kan dele med både familiemedlemmer og eventuelle leieboere du har på samme adresse som deg. Betaler du renovasjonsgebyr for flere eneboliger, kan du velge å gi tilgang til den enkelte eiendom.
- Skriv inn e-postadressen til den i familien eller evt. leieboere som også bruker dine beholdere og du betaler renovasjonsgebyr for. Eposten med koden kan komme i spam-filter, så husk å sjekke dette om du ikke mottar e-posten.
- Den du har delt tilgang med, vil motta en kode i e-posten du har oppgitt.
- Deretter må den det gjelder, laste ned appen på egen mobil, logge inn med BankID, skrive inn koden som du har delt og får slik tilgang til QR-koden for din eiendom.