Alle eiere av hytte-og fritidseiendom, plikter å ha en hytterenovasjonsordning, jf Renovasjonsforskrift for kommunene til HRS IKS. Vi jobber nå med å få dette etablert i alle eierkommunene våre.  

 

Levering av husholdningsavfall

Vanlig husholdningsavfall fra hytte- og fritidseiendommer leveres på en av våre hytterenovasjonspunkter. Vi jobber med å få etablert nedgravde løsninger, men inntil alle godkjenninger er i orden har vi også noen midlertidige punkter for hytte- og fritidsrenovasjon.  På returpunktene sorteres og leveres matavfall, glass- og metallemballasje, papir, plastemballasje* og restavfall. *ikke alle midlertidige returpunkt har mulighet for gjenvinning av plastemballasje, men dette kommer når de nedgravde løsningene er på plass.

 

Levering av grovavfall

Det skal ikke under noen omstendigheter hensettes avfall ved de oppsatte hytterenovasjonspunktene, der husholdningsavfallet leveres. Alt av grovavfall; det vil si ombruksvarer, farlig avfall, elektrisk avfall, hageavfall, bygg- og rivningsavfall, jernskrap, møbler og større gjenstander skal sorteres og leveres på miljøstasjonene. Avfall som settes ved siden av dunker eller containere på returpunktet forårsaker forsøpling og masse merarbeid. Fugler, vær og vind sprer også dette avfallet utover, hvilket betyr at miljøgifter i avfallet kan medføre alvorlig forurensing.

 

Hvordan levere grovavfall?

Alle hytte- og fritidsabonnenter som betaler renovasjonsgebyr har levering av 2m3 grovavfall inkludert i renovasjonsgebyret, pr kalenderår. For å levere grovavfall på en av våre miljøstasjoner er du imidlertid nødt til å identifisere at du har betalt renovasjonsavgiften. Dette gjør du ved å laste ned appen MiljøID.

Last ned fra Google play

Last ned fra Appstore

Det er den som får tilsendt det kommunale renovasjonsgebyret/er registrert som eier av eiendommen som må laste ned appen.  

 

Hvordan fungerer appen?

Når du kommer til miljøstasjonen åpner du appen og lar en av våre kundeveiledere scanne QR-koden som du finner under «identifisering» i appen. I appen har du i tillegg full kontroll på hvor mye du har brukt av den inkluderte kvoten din, og hvor mye du har igjen inneværende år.  

 

Noen av de vanligste spørsmålene om appen:

 

Hvorfor må jeg identifisere meg?

Alle hytte- og fritidsabonnenter som betaler renovasjonsgebyr kan levere inntil 2 kubikk grovavfall vederlagsfritt pr kalenderår. For å kunne identifisere at du har betalt renovasjonsavgiften og kan levere avfall vederlagsfritt, må du identifisere deg med appen MiljøID.

Jeg har flere eiendommer, hvordan fungerer det da?

Når du har lagt inn din primæreiendom på appen, får du muligheten til å søke opp etter flere eiendommer. Når disse er lagt inn, vil alle eiendommene dine dukke opp på appen. Når du kommer til miljøstasjonen/miljøtorget må du åpne appen med riktig adresse, så vil riktig QR-kode dukke opp.

Jeg blir ikke godkjent når jeg logger inn i appen. Hvorfor ikke?

Da kan det være at du ikke er registrert som eier av boligen eller er mottaker av det kommunale renovasjonsgebyret for eiendommen. Da må du kontakte vedkommende og få han/henne til å dele tilgangen med deg via appen..

Jeg har flere eiendommer, hvordan fungerer det da?

Når du har lagt inn din primæreiendom på appen, får du muligheten til å søke opp etter flere eiendommer. Når disse er lagt inn, vil alle eiendommene dine dukke opp på appen. Når du kommer til miljøstasjonen/miljøtorget må du åpne appen med riktig adresse, så vil riktig QR-kode dukke opp.