– Vi gjør endringer i forbindelse med høytider og helligdager. I stedet for å kjøre doble skift på ettermiddagene for å hente inn avfall etter helligdager vil vi heller forskyve tømmedagene. Alle private husholdninger får dermed nye rutiner for henting av avfall, sier Tonje Thune, kommunikasjonssjef i HRS.

Slik blir det

De nye rutinene starter i forbindelse med årets påske, hvor det er tre helligdager etter hverandre.

– Etter påskens tre helligdager vil alle få endret tømmedag, ved at den flyttes tre dager fremover i tid, i forhold til den dagen man har vært vant til å ha tømming. Også vil vi fortsette å tømme på denne nye dagen frem til neste helligdag kommer. Da vil tømmedagen flyttes på nytt, forklarer Thune.

Neste forskyvning blir i mai. Slik blir det for fremtiden, og alle rutene blir forskjøvet likt i forbindelse med helligdager og røde dager.

Vil innbyggerne klare å holde kontroll på dette?

– Vi vet at gamle vaner er vonde og vende, men jeg er veldig optimistisk og har stor tro på at dette skal gå bra. Vi oppdaterer kalenderne for hele året, så uansett om man benytter seg av en fysisk kalender på kjøleskapet, eller appen Min Renovasjon skal det gå helt fint, sier Thune.

Thune sier de har snakket med en rekke andre avfallsselskaper som kjører etter samme modell, både her i nord og lenger sør i landet.

– Alle sier de har særdeles gode erfaringer med denne løsningen. Senja Avfall gjør også endringer i forbindelse med årets påske. Vi er forberedte på at det muligens kan bli litt forvirring i starten, i og med at mange har hatt de samme tømmedagene i mange år, men vi skal prøve å annonsere og informere om dette så klart og tydelig vi kan.

– Med modellen vi har brukt frem til nå har alle som har hatt tømmedag på en helligdag måtte forholde seg til en SMS fra oss om endring i forbindelse med denne. Det slipper de i fremtiden, sier Thune.

Ny tømmekalender

For å holde seg oppdatert på tømmedagene anbefaler Thune alle innbyggere å laste ned appen «Min Renovasjon».

– Her får man full oversikt over tømmedagene, og man kan også aktivere varsling i forkant av neste tømming. Jeg er helt avhengig av den selv, sier hun.

Dersom man ikke ønsker å forholde seg til en app er det selvfølgelig også fortsatt mulig å bruke tømmekalenderen på HRS sine hjemmesider.

– Man skriver bare inn adressen sin, så får man opp oversikten. Den kan også skrives ut og henges opp på kjøleskapet eller oppslagstavla hjemme, sier Thune.

Hvorfor endres rutinene?

Endringene innføres både for å spare penger, og for å spare belastningen på sjåførene.

– Det blir ekstremt mye overtid på sjåførene når de må jobbe doble skift for å hente inn avfall etter helligdager på ettermiddagene. Belastningen blir veldig stor, og det er ikke bærekraftig. Med dette grepet sørger vi for mye bedre arbeidsvilkår for våre ansatte, sier Thune.

Det vil i tillegg være en økonomisk besparelse, med tanke på pengene selskapet sparer på overtidskjøring.

– Vi drifter jo til selvkost, så denne innsparingen kommer absolutt innbyggerne våre til gode. Og samtidig som vi sparer store summer på overtid, sparer vi også biler og diesel for ca to uker med ekstra kjøring, forteller Thune.

Alle vil motta SMS

– Vi jobber på spreng for å ferdigstille kalenderne denne uken, samtlige abonnenter vil motta en SMS med mer informasjon når de er oppdatert, sier Thune.