Siden etableringen i 1990 har Hålogaland Ressursselskap tatt posisjonen som et av de ledende avfallsselskapene i nord. I dag omsetter vi for ca 450 millioner, har 125 ansatte og utvikler stadig flere forretningsområder.

Med samtlige husstander i Harstad, Narvik, Evenes, Gratangen, Ibestad, Kvæfjord, Lavangen og Tjeldsund som kundegruppe, i tillegg til å være en sterk aktør i regionens næringsliv, er kommunikasjon selve nøkkelen til å få folk til å tenke grønt – og ikke minst; nøkkelen til å gjøre folk fornøyde.

Sterk posisjon

Tonje Thune har de siste tre årene jobbet som kommunikasjonssjef i selskapet, og hun har helt siden start ønsket seg en oppdatering av profilen.

– HRS har en utrolig sterk posisjon i markedet sitt. Derfor ønsket vi ikke noe helt nytt. Men verden har forandret seg, vi kommuniserer mer. Og vi kommuniserer på andre flater. Gjennom å oppdatere profilen får vi egentlig det beste fra fortiden samtidig som vi ruster oss for fremtiden, sier hun.

Det har også en økonomisk side.

– Ved å beholde både fargen grønn og å bruke den gamle logoen som utgangspunkt, betyr det at endringene kan skje litt gradvis. Digitalt og på trykk endrer vi umiddelbart. Mens noe annet velger vi å vente med. Det er bra for økonomien og det er bra for bærekraften i dette prosjektet. Med andre ord helt i vår ånd, sier Thune.

Samarbeid med Riktig Spor

Det er Riktig Spor Narvik som har utviklet den nye profilen. Senior grafisk designer Ingrid Sørensen forteller at det har vært en nøkkel å sørge for bevare det opprinnelige uttrykket. Men samtidig gjøre det friskt og mer funksjonelt.

– Design er jo ikke pynt, men handler om funksjon. Den gamle profilen hadde gjennomgått noen små revideringer i flere omganger, og man hadde mistet litt det overordnede blikket. Da mister man også brukervennlighet og fokus på god kommunikasjon, forteller Sørensen.

Ny visuell identitet og revidert logo

Riktig Spor har derfor utviklet en helt ny visuell identitet og en revidert logo. Hovedelementet er en grønn pil.

– Dette er et element hentet fra den opprinnelige logoen, som kommer til å være svært sentral i måten HRS skal kommunisere på. HRS handler jo om å resirkulere og å bruke det vi før tenkte på som avfall, til noe nyttig. Pilene skal fungere som veivisere inn i kretsløpet, forteller hun.

På overtid

Kommunikasjonsrådgiver Anders Horne forteller at kommunikasjon i 2023 er noe helt annet en i 2010.

– I dag kommuniserer vi på stadig flere kanaler og flater. Konkurransen om oppmerksomheten er også spisset. Derfor er det egentlig langt på overtid at HRS gjør denne endringen. Dette ruster selskapet for å kunne bli enda tydeligere og sterkere i sin kommunikasjon, sier Horne