Stort fokus på miljø og bærekraft

Det var Kenneth Thomassen, assisterende lagersjef hos ServiceNord Engros, som fikk æren av å ta i mot både pris og kake på vegne av bedriften.

– Det er veldig trivelig å få en slik oppmerksomhet. Vi har hele tiden hatt et stort fokus på miljø og bærekraft, og det har vi ikke tenkt å slutte med, sier han.

Økt sorteringsgrad

Da samarbeidet mellom HRS og ServiceNord Engros ble inngått høsten 2022 hadde de en sorteringsgrad på 86%. I ettertid har senior salgsrådgiver i HRS, Arne Uhre, jobbet tett med de for å øke sorteringsgraden, som nå er oppe i hele 91,6%.

Kenneth Thomassen fra ServiceNord Engros mener at god og enkel informasjon om hvordan de kan sortere best mulig er en av suksessfaktorene for de gode resultatene.

– Det gjør det veldig enkelt å engasjere seg, sier Thomassen.

–Vi setter veldig stor pris på innsatsen dere gjør. Bedrifter som har en så høy sorteringsgrad viser at de virkelig tar tak og satser på miljø, og dere er uten tvil en av dem, legger Uhre til.

Lite restavfall

Når vekta på restavfall er mindre, blir gjerne sorteringsgraden større. En sorteringsgrad på 91,6% innebærer med andre ord at de kaster veldig lite restavfall.

– Restavfall er alt av avfall som er «til overs» etter at man har sortert ut det som kan sorteres. Ofte er det veldig mye i restavfallet som egentlig kunne vært sortert ut i andre fraksjoner, men her er ServiceNord Engros gode, sier Arne Uhre, seniorrådgiver i HRS.

Han forteller videre at sorteringsgraden til HRS sine bedriftskunder er svært varierende.

– Vi har hatt kunder som utelukkende har levert restavfall, og dermed har havnet på null prosent. Men fra 1. januar i år ble det heldigvis lovpålagt at alle bedrifter skal sortere ut husholdningsliknende avfall på lik linje som man gjør i en privat husholdning. Blant annet matavfall og plastemballasje, avslutter Uhre