Selv om man kjenner Vinterfestuka som 10 dager med moro i mars, er stiftelsen Vinterfestuka så mye mer enn det.

– Derfor velger vi å ikke bare fortsette støtten vår til Vinterfestuka, men også oppgradere støtten vår til Svarta Bjørn-partner, bekrefter Andre Christensen, markedssjef i HRS.

Nok et uvanlig år

Også i 2021 ble festivalen Vinterfestuka rammet grunnet Corona-restriksjoner. Og VU-klare narvikinger måtte utsette planene for rallarfest og kos til verden rundt oss var litt mer trygg.

Festivalen i mars er absolutt en av de største arrangementene stiftelsen jobber med gjennom året. Men slett ikke den eneste.

– Vi har flere store og små arrangementer gjennom året, som Svarta Bjørn-marsjen og folkefesten i Rombaksbotn og Haikjeften. Og vi planlegger også rallardager mot høsten, forteller Frode Sollie, daglig leder i stiftelsen Vinterfestuka.

Et samfunnsoppdrag

Tiden med Corona har imidlertid ikke vært et stille år for stiftelsen. De har utnyttet tiden til å bygge opp organisasjonen til å bli enda mer profesjonell og tilby enda flere tjenester. Mellom egne arrangementer satser derfor stiftelsen enda mer på å være en tilrettelegger for store og små arrangementer for andre, som for eksempel arrangementer som SommerNarvik.

– Men for å kunne være dette, trenger vi også den støtten fra våre sponsorer gir oss. Jeg er derfor svært takknemlig for at også HRS er med oss i dette. Dette tyder på at samfunnet har et sterkt forhold til oss, og ønsker at Norges nest eldste festival skal bestå – og utvikle seg, sier Sollie.

Også Christensen er enig i at mange har et eierforhold i Vinterfestuka – som stiftelse og festival.

– Lik oss på HRS, tenker også stiftelsen nytt. Stiftelsen er fremoverlent og villige til å justere seg for å på en enda bedre måte tilrettelegge for at kulturlivet i regionen skal utvikle seg. Stiftelsen ser på dette som sitt samfunnsoppdrag, og det passer godt inn i den tankegangen HRS har hvor vi alle bidrar på vår måte, for å sørge for at vi alle trives i regionen, avslutter Christensen.