Den nesten 500 kilometer lange Malmbanen ruller bokstavelig talt rett gjennom miljøparken på Djupvik. HRS har lenge hatt et ønske om å utnytte togsporet til å gjøre avfallshåndteringen både grønnere og billigere.

En historisk dag

Sammen med Arctic Train og Tekniska Verken i Kiruna har vi nå gjennomført den aller første test-turen med tog over grensen – og tirsdag 8.mars 2022 ble dermed en historisk dag for HRS. Kl 09.30 sto vi på «perrongen» på Djupvik og vinket farvel til et tog lastet med 10 containere fulle av restavfall.

-Vi har jobbet med å få til togtransport i flere år, det har vært noen utfordringer på veien, men endelig er vi her. Det er en stor milepæl for oss, forteller André Christensen, Markedssjef og konstituert daglig leder i HRS Miljø AS.

Stor miljøgevinst

Den største fordelen med togtransport er miljøgevinsten. Lykkes vi med togtransport kan det potensielt erstatte 1500 vogntog på E10.

– Vi klarer jo sannsynligvis ikke å erstatte absolutt alt. Og det er ikke nødvendigvis et mål heller. Men vi jobber med å redusere klimaavtrykket vårt, og togtransport kan bidra til en kraftig reduksjon. I tillegg åpner det opp for returfrakt inn i vårt område, sier Christensen.

For våre naboer i øst er det også miljøgevinsten som trigger ønsket om mer togtransport.

-For hver lastebiltransport som erstattes med togtransport reduserer vi C02 utslippet med opp til 90%. Det er et viktig steg i bolagets mål om å bli klimanøytrale innen år 2025, sier Jan Fjordell, ved Tekniska Verken i Kiruna.

I 2024 skal Kiruna slutte å brenne avfall i fjernvarmeanlegget sitt. Men det er ikke dermed sagt at denne test-turen var forgjeves.

– Vi er på utkikk etter et nytt sted å levere restavfallet, men deler av flisen skal fortsatt sendes til Kiruna, også etter 2024. I tillegg så åpner jo togtransport for muligheter til å sende avfallet andre steder lenger unna, så testen er nyttig uansett, forteller Christensen.

Sikrere leveranser

Ettersom avfallet som sendes til Kiruna brukes som brensel i varmeverket er det viktig at det når frem i tid. I vinterhalvåret er E10 ofte stengt i lengre perioder på grunn av dårlig vær. Sikrere leveranser er dermed også en av fordelene med togtransport.

– I de verste periodene med dårlig vær sliter vi med å få avfallet over grensen, og da vil tog være et gunstig transportmiddel. Toget går jo stort sett uansett, sier André.